Image
12/04/2008

Acht verschillende sollicitatiebrieven

Sollicitatiebrieven schrijven is een kunst. Er komt heel wat meer bij kijken dan jezelf standaardgewijs aanprijzen middels een paar geijkte buzzwords . Sollicitanten moeten eigenlijk acht types sollicitatiebrieven in de vingers hebben. Scherp je pen, en duik in ons overzicht.

 

 

1. De pure sollicitatiebrief

Dit is de brief waarvan je talloze voorbeelden vindt in elk sollicitatiehandboek. Het doel van deze brief is simpel: ervoor zorgen dat de rekruteerder je uitnodigt voor een gesprek. Gebruik 'm om te reageren op jobadvertenties en vacatures. Stel jezelf bondig voor, en toon via een paar sleuteltermen uit je cv aan dat jij de geschikte man of vrouw bent voor de job.

2. De cv-brief

Dit is een type sollicitatiebrief dat wordt gebruikt door mensen met veel ervaring en/of unieke vaardigheden. Hier ligt de nadruk niet op het inpikken op een bestaande vacature, maar in het vol zelfvertrouwen aanprijzen van je achtergrond, kennis en kunde, en waarom die een duidelijke meerwaarde betekenen voor het bedrijf. Kortom, je bent zo goed dat je cv eigenlijk voor zich spreekt. Niet het ideale brieftype voor beginners.

3. De prospectiebrief

Met deze brief hengel je naar jobs die niet met zoveel woorden worden geadverteerd. Juist ja, de 'verborgen' vacatures. Deze brief is meer gestandaardiseerd dan een pure sollicitatiebrief, en mikt eerder op werfreserves en een carrière op langere termijn. Trap bij dit soort sollicitatiebrief niet in de val van het blinde kopieerwerk: zorg dat elke brief is gepersonaliseerd naargelang van het bedrijf waar-ie naartoe gaat.

4. De netwerkbrief

Of je dat nu leuk vindt of niet, een groot percentage van de werknemers vindt een job omdat ze 'ergens iemand kennen'. Een familielid binnen een bedrijf, een vriend die weet heeft van een verborgen vacature, een cafékennis die een job krijgt aangeboden die eigenlijk eerder voor jou geschikt is... Om je sociaal netwerk aan te sterken, kan je netwerkbrieven versturen. Daarin vraag je niet eens naar een job , en je hoeft er evenmin een cv bij te voegen, maar je stelt jezelf voor en je vraagt naar informatie over de carrièremogelijkheden. In België is dit soort sollicitatiebrieven nog ongebruikelijk, dus profiteer ervan en wees bij de pioniers.

5. De bedankingsbrief

Nog een soort brief die in onze bedrijfscultuur geheel ten onrechte zelden voorkomt: de bedankingsbrief. Stuur 'm binnen de 24 uur na een sollicatiegesprek naar al de mensen die je geholpen hebben om dat gesprek vast te krijgen en te voeren. Op die manier toon je nogmaals aan dat je echt geïnteresseerd bent en verstevig je je kandidatuur. Je mag ook inpikken op onderwerpen die ter sprake zijn gekomen tijdens het interview, ter verduidelijking of accentuering.

6. De aanvaardingsbrief

Als je bericht krijgt dat je de job hebt - en dat gebeurt meestal telefonisch - spring je uiteraard een gat in de lucht en kraak je een flesje champagne. Maar ook nu is het aangewezen om nog één keer in je pen te kruipen. Stuur een aanvaardingsbrief waarin je de overeengekomen modaliteiten nog eens helder opsomt. Legale waarde heeft zo'n brief niet, maar het schept vertrouwen, en mogelijke misverstanden worden uit de weg geruimd nog voordat het contract is opgesteld.

7. De uitschrijfbrief

Je hebt besloten toe te happen op een jobaanbieding? Mooi, maar wellicht had je op hetzelfde moment nog tientallen andere sollicitaties lopen. Het is niet alleen beleefd om een uitschrijfbrief te sturen naar de rekruteerders op wiens aanbod je niet zal ingaan, maar je zet op die manier ook de deur op een kiertje. Je weet nooit waar dat in de toekomst goed voor kan zijn. In deze brief leg je uit waarom je op dit moment in je carrière niet voor dit welbepaald bedrijf hebt gekozen, en bedank je de persoon voor de aandacht die hij aan jouw dossier heeft geschonken.

8. De weigeringsbrief

Het kan gebeuren dat je op hetzelfde moment twee concrete jobaanbiedingen krijgt. Dan moet je er uiteraard één weigeren. Doe dat niet op een triomfantelijke manier. Voorzichtigheid is de boodschap. Schrijf dat het een moeilijke beslissing was, maar dat het andere aanbod toch net iets meer aan je verwachtingen voldeed. Je hoeft trouwens niet te specificeren wat dat betere aanbod precies inhield.

  (SDB)


Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84