Wat moet zeker in orde zijn voor je begint aan je startjob?
Mooi zo, je hebt je eerste job gevonden. Misschien heb je er niet eens voor hoeven te solliciteren en heeft het bedrijf je al tijdens je studie gecontacteerd? In elk geval: voordat je aan de eerste werkdag op je startjob begint, moet je een aantal zaken in orde brengen. Een checklist.
1 |
o |
Ik heb de VDAB verwittigd dat ze mij mogen schrappen uit de lijst van werkzoekenden.
|
2 |
o |
Ik heb de RVA verwittigd van het feit dat ik werk heb gevonden.
|
3 |
o |
Als ik een of andere wachtuitkering ontving als werkzoekende, heb ik die stopgezet.
|
4 |
o |
Ik heb me ingeschreven bij een ziekenfonds.
|
5 |
o |
Ik heb ervoor gezorgd dat de Dienst Directe Belastingen ervan op de hoogte is dat ik op eigen benen sta, zodat ze mij een belastingbrief kunnen opsturen.
|
6 |
o |
Mijn ouders hebben aan de bevoegde diensten aangegeven dat ik financieel van onder hun vleugels vandaan ben, en ze ontvangen voor mij voortaan geen kinderbijslag meer.
|
7 |
o |
Ik stuur een mailtje naar mijn thesispromotor, decaan of ex-schooldirecteur dat ik werk heb gevonden. Dat nieuws zullen ze waarderen.
|
8 |
o |
Ik weet welke kleren uit mijn garderobe ik op het werk kan dragen, en welke niet.
|
9 |
o |
Ik heb alle modaliteiten van het contract overlopen met mijn werkgever, zodat we dat op de eerste werkdag kunnen ondertekenen.
|
10 |
o |
Ik weet om hoe laat ik best naar de werkplaats vertrek, rekening houdend met eventuele files of treinvertragingen.
|