1 diploma, 5 beroepen: Logistiek management
“Met een diploma kan je alle kanten uit.” Het klinkt als een cliché, maar het blijkt nog te kloppen ook. In deze rubriek gaan we op zoek naar mensen die hetzelfde diploma op zak hebben, maar uiteenlopende carrières hebben uitgebouwd. Vandaag leggen we vijf logistiek managers op de onderzoekstafel.
Naam : Dieter Devis
Leeftijd : 24
CV : Werkt als scheepsagent bij Atlantic Container Line Benelux in Antwerpen.
In tegenstelling tot wat de titel ‘scheepsagent' laat vermoeden, behoort in een blauw pak op een boot paraderen niet tot het takenpakket van Dieter. “Ik zorg ervoor dat een schip veilig onze haven kan binnenvaren, zijn lading kan lossen en dat die lading nadien goed en wel bij de klant aankomt.” Veel bedrijven azen op studenten met een diploma logistiek management. Lang moest Dieter dan ook niet solliciteren voor die job . “Na mijn stage mocht ik er onmiddellijk aan de slag als fulltime werknemer. Ik heb nog een heleboel andere aanbiedingen gekregen, maar deze job sprong erbovenuit. Geen enkele zending is dezelfde, en ik hou van die variatie.” Ook de grote verantwoordelijkheid spreekt hem aan. “Elk lid van onze groep heeft een eigen taak, maar daarnaast is er ook een sterke teamgeest. Zo helpen we elkaar uit de nood als iemand verdrinkt in 't werk. 't Is een leuke job, maar je moet wel tegen een stootje kunnen.”
Naam : Frank Ruette
Leeftijd : 26
CV : Werkte vier maanden bij een transportbedrijf, kwam dan via een interimbureau als exportverantwoordelijke terecht bij een dakpannenfabrikant en is nu al drie jaar transportplanner bij Gobo Transport & Logistics in het Limburgse Lanaken.
Aanvankelijk had Frank gekozen voor informatica. Een academiejaar en een pak buizen later besefte hij dat niet zozeer het programmeren, maar net de bedrijfskundige vakken hem wel lagen, dus maakte hij de overstap naar bedrijfsbeheer met als optie logistiek. Bij Gobo zet hij alles op alles om ervoor te zorgen dat de klant de juiste hoeveelheid goederen op het juiste tijdstip krijgt. “Werken als transportplanner heeft niet alleen te maken met logistiek, er is ook een belangrijk sociaal aspect. Ik ben meer met klanten, collega's en leveranciers bezig dan met goederen. Daarnaast moet ik ook ongeveer 45 chauffeurs motiveren en tevreden stellen, want zij zijn het gezicht van de firma.” Dat Frank altijd stand-by moet zijn, vindt hij niet zo erg. “Regelmatig krijg ik in het weekend of zelfs midden in de nacht een telefoontje. Maar dat wist ik op voorhand, dus dat neem ik er wel bij.”
Naam : Eline Pollet
Leeftijd : 22
CV : Kon na haar stageperiode aan de haven van Zeebrugge onmiddellijk aan de slag als scheepsplanner bij datzelfde bedrijf: International Car Operators (ICO).
Eline vertelt dat de logistieke wereld niet meer weg te denken is uit onze samenleving: “Meer en meer goederen worden geproduceerd in lagelonenlanden en moeten dan via land, zee of lucht de consument bereiken. Daar zorgen wij voor.” Bij ICO, een kanjer op wereldvlak wat betreft het laden en lossen van wagens en zware zelfrijdende machines, krijg ze veel verantwoordelijkheid. “Als scheepsplanner hou ik me voornamelijk bezig met het administratief begeleiden van het laden en lossen van schepen. Als ik per ongeluk een verkeerde auto het schip oplaad, kan dit verregaande gevolgen hebben.” Ze werkt nu eens zelfstandig, dan weer in teamverband, houdt van de uitdagingen en ziet haar flexibele werkuren als een pluspunt. “De ene week heb ik de vroege shift, de week nadien de late. Handig, zo sta ik nooit in de file!”
Naam : Tine Van de Voorde
Leeftijd : 23
CV : Na haar job als consolidator, waarbij ze containers ontving en liet lossen om daarna verder te sturen naar verschillende kleinere klanten, werkt ze nu sinds zes maanden voor Burger Logistic Services aan de Antwerpse haven. Als expediteur waakt ze er over de goederen die dagelijks de zeeën en oceanen trotseren. Ondertussen neemt ze ook een deel van de inside sales voor zich.
Toen de broer van Tine 's avonds thuiskwam van de Hogere Zeevaartschool had hij altijd leuke verhalen over schepen. Tine was gebeten door de zeemicrobe en besloot zelf ook die richting uit te varen. “Toen ik in het middelbaar handel studeerde, raadden ze me af om logistiek management te volgen, omdat het te moeilijk te zou zijn. Ik heb ze het tegendeel bewezen. Ik wist dat mijn diploma goed in de markt ligt, maar besloot toch te solliciteren. Ik was nog maar een halfuur uit het interimkantoor toen ik een telefoontje kreeg waarin men me vertelde dat al zes bedrijven hun interesse hadden getoond.” Voor Tine is mensenkennis een belangrijke troef. “Ik moet vaak zaken bespreken met klanten. Als je jouw punten op de juiste manier verwoordt, kan je ervoor zorgen dat alle partijen voordeel halen uit een deal.” Als er toch problemen de kop opsteken, lost Tine ze maar al te graag op. “Problemen zijn uitdagingen waar je veel van bijleert.”
Naam : Maarten De Schepper
Leeftijd : 25
CV : werkt al twee jaar voor Panalpina in Antwerpen, waar hij voor de verzending zorgt van alle goederen voor een autozetelfabrikant via vliegtuigen en schepen.
Na zijn studie heeft Maarten amper twee weken de markt afgeschuimd op zoek naar een geschikte job . Hij kon op veel plekken voltijds beginnen, maar toen hij van een kennis uit zijn studentenvereniging hoorde over Panalpina, kreeg hij onmiddellijk een goed gevoel. Twee jaar later werkt hij nog steeds bij het internationaal bedrijf en kan hij makkelijk de belangrijkste kenmerken van zijn job opsommen. “Ik klop regelmatig overuren en behandel de ene dringende zaak na de andere, maar dat maakt het net spannend. Bovendien krijg je veel voldoening als een klant nadien zegt: ‘Goed gedaan ' .” Naast stressbestendigheid is klantgerichtheid dan ook heel belangrijk.
(SVR)