Image
06/11/2008

1 diploma 5 beroepen: Communicatiewetenschappen

"Met een diploma kan je alle kanten uit." Het klinkt als een cliché, maar het blijkt nog te kloppen ook. In deze rubriek gaan we op zoek naar mensen die hetzelfde diploma op zak hebben, maar heel uiteenlopende carrières hebben uitgebouwd . Vandaag leggen we vijf communicatiewetenschappers op de onderzoekstafel.

Naam : Bert Geens

Leeftijd : 23

CV : na een half jaar als pr-verantwoordelijke te werken bij Studio 100, heeft hij nu zijn eigen bedrijf uit de grond gestampt, genaamd Yxymedia

Als laatstejaarsstudent besloot Bert zich te verdiepen in de digitale wereld. Hij maakte zelf nu en dan websites en daagde op een van zijn creaties Studio 100-frontman Gert Verhulst uit om zijn belofte waar te maken en een knalfeest te organiseren voor zijn fans (naar het liedje ‘Had je tien miljoen'). Gert Verhulst hapte toe, en voor Bert het goed en wel besefte, mocht hij zelf aan de slag bij het bedrijf als pr-verantwoordelijke. Zes maanden later nam hij ontslag en startte hij zijn eigen bedrijf, een keuze die hij niet betreurt. Met Yxymedia verkoopt hij online advertenties en geeft hij klanten raad om onder andere te tonen met welke website ze makkelijk hun doelgroep kunnen bereiken. “Ik kan wel websites maken, maar mijn technische kennis is toch beperkt, marketing is eerder mijn vak.” Ondertussen draait zijn bedrijf goed en is hij bekend tot ver over de grenzen. “Mijn klanten komen vooral uit Amerika. Omdat ik rekening moet houden met het tijdsverschil, werk ik van 1 uur 's middags tot 5 of 6 uur 's morgens in plaats van van 9 tot 5. Maar aangezien ik een eenmansbedrijf ben, kan ik alles zelf plannen. Wil ik drie dagen weg? Dan ga ik drie dagen weg. Zolang ik alle afspraken nakom en mijn taken deftig blijf uitvoeren natuurlijk.”

Naam : Evelien De Waele

Leeftijd : 26

CV : werkte een dik jaar als account manager bij Manager Magazines, is nu onderzoeker/onderzoekscoördinator bij Onderzoeksgroep MICT (Media en ICT) aan de Universiteit Gent

Evelien besloot al te solliciteren toen ze nog bezig was met haar extra jaar aggregaat om nadien zo snel mogelijk aan de slag te kunnen. Het eerste bedrijf, Manager Magazines, was meteen raak, maar was gevestigd in Limburg, en wekelijks een grote afstand overbruggen, begon na een jaar toch te wegen. Toen ze een aanbieding kreeg van professor Els De Bens, de professor bij wie ze een thesis had gemaakt, om onderzoek te doen rond nieuwe communicatietechnologieën (media en ICT) voor MICT aan de Universiteit Gent, besloot ze die kans met beide handen te grijpen. “Als onderzoeker plaatsen we onszelf in de schoenen van de consument om zo te weten te komen of mensen zitten te wachten op bijvoorbeeld mobiele televisie. Daarnaast onderzoeken we met onze onderzoekgroep onder andere ook hoe we zaken zoals websites gebruiksvriendelijker kunnen maken, of wie naar tv kijkt via antenne, of welke middelen er bestaan om op afstand les te volgen. Verder ben ik ook onderzoekscoördinator, en fungeer dus eveneens als aanspreekpunt. Die variatie brengt steeds nieuwe uitdagingen met zich mee en dat vind ik heel belangrijk. In principe werk ik van negen tot vijf, maar ondersteuning op vlak van onderwijs moet vaak gebeuren buiten de uren. Eenmaal aan de slag kan ik wel moeilijk stoppen met werken, en het feit dat ik toffe collega's heb, zorgt ervoor dat ik vaak langer op bureau blijf plakken.”

Naam : Matthijs Keersebilck

Leeftijd : 23

CV : werkte enkele maanden als jobstudent bij Vandemoortele als administratief bediende en bij Interim Justitia als verkoper. Heeft nu zijn eerste echte job te pakken als stafmedewerker commerciële zaken van Club Brugge KV

 

“Toen ik na mijn studies marketing de master in communicatiewetenschappen volgde, kreeg ik een stageplaats aangeboden bij Club Brugge. Werken bij zo'n topclub is een privilege en ik was dan ook heel blij toen ze me tijdens de laatste week vroegen of ik eventueel geïnteresseerd zou zijn om bij hen te werken. Na een halfuur bibberen tijdens een sollicitatiegesprek waarbij twaalf leden van de raad van bestuur vragen afvuurden, had ik de job te pakken. Nu zorg ik onder andere voor de reclame-inkomsten rond het veld, verkoop ik commerciële ruimte op onze website, help ik evenementen zoals de fandag te organiseren en ga ik mee naar wedstrijden, zowel thuis als op verplaatsing, om contacten te onderhouden met sponsors en businesspartners. Hoeveel tijd dat allemaal in beslag neemt, doet er voor mij niet toe. Het is meer dan een job , eerder een grote familie. Als iemand mij tien jaar geleden deze job had voorgeschoteld, zou ik mijn oren niet geloofd hebben.”

 

Naam : Steven Selleslags

Leeftijd : 29

CV : heeft vier jaar bij Vivaboxes gewerkt en maakte nadien de overstap naar Sony Ericsson. Daar is hij sinds vorig jaar product marketing manager

Net zoals een pak andere 18-jarigen wist Steven totaal niet welke richting hij later uit wou, en aangezien je bij communicatiewetenschappen ook vakken als economie, statistiek en psychologie krijgt, was dat een veilige keuze. "Nadien volgde ik nog een master in management (UAMS) en kwam ik bij Vivaboxes terecht, een startup van een nieuw concept in cadeaubonnen (onder andere parfum, wijn, film, pretparktickets). Mijn taken waren verkoop naar bedrijven, het ontwikkelen van nieuwe boxes, meewerken aan de reclamespot en onderhandelen met potentiële partners zoals bijvoorbeeld Plopsaland. Vooral dat laatste was niet evident, omdat ik in het begin nog onervaren was. Na vier jaar vallen en opstaan ging ik op zoek naar een bekend internationaal bedrijf met meer structuur en met een echte brand strategy. Zo kwam ik terecht bij Sony Ericsson in de telecomindustrie, een bloeiende branche. Als product marketing manager zoek ik uit hoe we onze producten zo goed mogelijk in de markt kunnen zetten, bijvoorbeeld door onze producten te linken aan artiesten als Lenny Kravitz of limited editions te lanceren zoals de (James) Bond phone. Ik spreek vaak met klanten over de marketingplannen en heb gemerkt dat diegene die het hardst blaft meestal wint, ook al heeft hij ongelijk. Overtuigingskracht is dus heel belangrijk."

Naam : Mieke Imschoot

Leeftijd : 25

CV: heeft een jaar als scenariste gewerkt en schreef zo mee aan het programma Sara, deed nadien tal van interimjobs en is nu cultuurambtenaar in Lochristi

“Oorspronkelijk wou ik theaterrecensent worden, maar van dat idee ben ik afgestapt. Na mijn thesis voor communicatiewetenschappen besloot ik te solliciteren en ondertussen tijdelijke jobs aan te nemen. Ik legde hier en daar examens af voor een functie als gemeentelijk cultuurambtenaar en zo kon ik uiteindelijk in februari van dit jaar aan de slag bij de cultuurdienst van Lochristi. De eerste drie maand kreeg ik de diensten vrije tijd op mijn bord, met andere woorden cultuur, communicatie, bibliotheek en jeugddienst. Sinds juni ben ik verantwoordelijk voor cultuur en toerisme. Zo organiseer ik verschillende culturele activiteiten zoals zomeravonden, concerten, open monumentendag en een theaternamiddag. Daarnaast regel ik ook de begroting, zorg ik voor de ondersteuning van verenigingen én organiseer ik samen met de jeugddienst acteerlessen, kooklessen, knutsellessen enzovoort. Een hele boterham dus. Normaal gezien werk ik van acht tot halfvijf, maar ik ben steeds aanwezig op de evenementen en heb vaak ook 's avonds vergaderingen. Maar ik hou van cultuur en ben dan ook blij dat ik werk gevonden heb dat zo mooi aansluit bij wat ik in mijn vrije tijd graag doe.”

(SVR)


Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84