Image
03/12/2008

Het jobparcours van FRANK MOLNAR

Het gaat hard voor Frank Molnar en zijn team kick ass gamers . Telenet heeft geld gepompt in het door Molnar opgerichte productiehuis T-Vgas en heeft hen vijf jaar de tijd gegeven om zich te bewijzen als volwaardige tv-zender.

 

Die heet uiteraard GUNK, net als het gelijknamige gamesprogramma (sinds september verhuisd van TMF naar VT4) en het bijbehorende maandblad. Wij gingen de opperGunk opzoeken in het gloednieuwe GUNK-gebouw in Antwerpen-Zuid.

 

"Wat ik nu beleef, is als een natte droom die uitkomt."

 

GUIDO: Wat was de allereerste game die je ooit hebt gespeeld?

Molnar: Dat was Snake , op een heel oude IBM-computer. Ik denk dat ik toen acht of negen jaar was, maar ik herinner het me nog als gisteren. Het eerste echte spel dat ik thuis heb gespeeld was Choplifter , met een helikopter waarmee je mensen moest gaan redden. Een geweldig spelletje eigenlijk.

GUIDO: Was je er meteen door gebeten?

Molnar: Ja, ik was meteen verkocht, en ik ben altijd geboeid gebleven door games. Maar ik heb lang moeten wachten op mijn eerste console of pc. Mijn vrienden hadden die allemaal, maar ik kreeg dat thuis niet. Ik heb lang moeten sparen, tot ik een jaar of dertien was, voor een Philips-computer met drie cartridges erbij. Maar toen was het hek van de dam en ben ik blijven gamen, tot vandaag.

GUIDO: Wanneer heb je beseft dat je met games je brood kon verdienen?

Molnar: Ik ben in de gamesindustrie begonnen bij Activision, LucasArts en Disney, als achtereenvolgens product manager en marketing manager. Toen werd ik geselecteerd voor het eerste seizoen van Big Brother . Daardoor heb ik de kans gekregen om JIM te helpen opstarten. Daar vroegen ze me om een gamesprogramma te presenteren, en na een half jaar heb ik een eigen productiehuis opgericht. En kijk, ondertussen zijn we zover dat we onze eigen tv-zender mogen opstarten. Eigenlijk besef ik nog altijd niet goed dat ik betaald word om te doen wat ik wil doen. Ik ben bezig met iets wat ik ongelooflijk graag doe, met een team van passionele mensen achter me. Dat is voor mij veel meer waard dan het loon dat ik ervoor opstrijk. Mijn collega's zijn de drijvende krachten achter dit bedrijf. Het is niet zo dat degene met het langste cv en het dikste diploma hier automatisch aan de slag kan. De mentaliteit is voor ons nog belangrijker. Liever dan iemand die technisch perfect is, werk ik met mensen die met hart en ziel geloven in wat ze doen.

GUIDO: Blijft gamen leuk als je er beroepsmatig mee bezig bent?

Molnar: Het blijft fantastisch leuk. Ik heb effectief van mijn hobby mijn beroep kunnen maken. Wij lopen zes maanden voor op wat de mensen thuis te zien krijgen, we krijgen de laatste nieuwe gadgets toegestuurd, we worden de wereld rondgevlogen om nieuwe games te gaan uittesten... Tja, dat is een natte droom die uitkomt. Maar tegelijk is het ook hard werken. Ik heb mijn week zo ingedeeld dat ik minstens twee dagen per week on the field bezig ben. Zelf filmen, mee in de montage, on the road , perstrips doen... De overige drie dagen reserveer ik voor het bedenken van nieuwe programma's en het sluiten van deals.

GUIDO: Waar wil je staan binnen tien jaar?

Molnar: Waar ik nu sta, eigenlijk. (lacht) Ik had tien jaar geleden nooit gedacht dat ik dit zou kunnen bereiken. Al mijn dromen zijn eigenlijk al uitgekomen. Als ik dan toch iets moet noemen: ik zou graag ooit een paar jaar in Los Angeles gaan wonen. Maar ach, dat is bijzaak, want ik zit hier in Antwerpen ook supergoed.

 

(HDP)

 

5 tijdloze topgames volgens Frank Molnar

 

Tomb Raider

Halo

Ecco the Dolphin

GP4

Assassin's Creed

 

 

 


Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84