Image
08/02/2009

Solliciteren bij een KMO

Verloopt solliciteren altijd en overal op dezelfde gestructureerde manier? Hell no! Dit academiejaar nemen we sollicitatieprocedures onder de loep in verschillende sectoren en bij uiteenlopende werkgevers, en we gaan na hoe je die het best aanpakt. Deel drie: solliciteren bij een KMO.

Veel pas afgestudeerden zouden gek worden in een multinational, al beseffen ze dat misschien zelf nog niet. Een grote logge boîte vol regels en hiërarchie, dat is niet voor iedereen weggelegd. Maar er zijn alternatieven. Ons land kent duizenden KMO's, wat staat voor kleine (tot 50 werknemers) of middelgrote (tot maximaal 250 werknemers) ondernemingen. En die zijn bijna zonder uitzondering voortdurend op zoek naar enthousiaste nieuwe medewerkers.

 

Naam en toenaam

 

Wie elke maand een riant loon of Fortis-achtige graaibonussen op zijn bankrekening wil zien verschijnen, zal wellicht teleurgesteld zijn over wat hem of haar qua loon wordt aangeboden in een KMO. Maar werken in een klein bedrijf heeft zoveel andere voordelen. Zo is de kans om dicht bij huis te werken in feite onbetaalbaar. En misschien voel je je wel als een vis in het water in een losjes gestructureerde werkomgeving waar iedereen een beetje van alle markten thuis is. Welke werknemer in een groot bedrijf kan zeggen dat hij elke collega met naam en toenaam kent? En dat hij bij problemen rechtstreeks en quasi zonder formaliteiten met het management kan overleggen? In een KMO kan je ook razendsnel opklimmen, krijg je meteen ernstige verantwoordelijkheden toegeschoven en zal je merken dat je al snel beslissingen mag nemen die ertoe doen.

 

Netwerken

 

Maar hoe zorg je ervoor dat je bij een kleine of middelgrote onderneming aan de slag kan? Sla de jobpagina's open, en je zal zien dat KMO's zwaar ondervertegenwoordigd zijn in de jobadvertenties. Dat is niet omdat ze geen personeel nodig hebben, maar omdat ze meestal niet over de budgetten beschikken om dure rekruteringscampagnes te voeren . Vrij solliciteren is dus de boodschap. Bij een KMO wordt je brief of mail doorgaans ernstig in overweging genomen, en niet zomaar verticaal geklasseerd. Maar nog belangrijker in de rekruteringscultuur van kleine bedrijven is netwerken. Bedrijfsleiders van KMO's steken altijd en overal hun voelsprieten uit op zoek naar geschikte medewerkers. We zouden het KMO-personeel niet te vreten willen geven dat in hun functie is terechtgekomen doordat hun broer in de voetbalclub van de baas zit, doordat ze aan de toog pinten hebben gepakt met de juiste persoon, doordat een vriend of familielid op een strategisch moment hun naam heeft laten vallen, en vul zelf maar in.

 

Intuïtie en mensenkennis

 

De eigenlijke sollicitatieprocedures zijn bij kleinere firma's doorgaans ook minder lang en formeel dan bij grote bedrijven. Hoogstwaarschijnlijk zal je meteen worden uitgenodigd voor een gesprek met het management zelf, in plaats van met een personeelsverantwoordelijke. Zo weten zij meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben, en heb jij al van bij de eerste ontmoeting kennisgemaakt met de top van het bedrijf. De psychologische en andere tests die ze je zullen laten uitvoeren, zullen waarschijnlijk ook geen weken in beslag nemen. Sterker nog: vaak is daar bij een KMO zelfs helemaal geen sprake van, en vertrouwt men bij de aanwerving puur op intuïtie en mensenkennis. Wat meteen ook betekent dat het kunnen voorleggen van het juiste diploma in een klein bedrijf van minder groot belang is dan in een groot bedrijf. Aan jou de keuze.

 

(HDP)

 

Volgende keer: solliciteren in het onderwijs

 

 


Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84