Image
29/06/2009

Solliciteren als ZELFSTANDIGE

Als er ondernemersbloed door je aderen gutst, dan ga je niet voor een baas werken. Nee, dan neem je je eigen gouden idee in handen en word je zelfstandig. Of misschien richt je zelfs een eigen bedrijf op. Maar ook dan zal je moeten solliciteren: niet bij een werkgever, maar bij klanten.

 

Bij organisaties als VDAB, Unizo, VBO en Voka kan je uitgebreide en degelijke brochures verkrijgen die je vertellen wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van een zaak. Maar na al die technische opstartperikelen moet het echte werk eigenlijk nog beginnen. Hoe zorg je ervoor dat mensen of bedrijven hun portefeuille opentrekken voor wat jij als zelfstandige te bieden hebt? Kortom: hoe vind je klanten? Wij geven tien tips om je op weg te helpen.
 
1) Laat van je horen
 
Mond-aan-mondreclame is nog steeds de beste publiciteit die je kunt dromen. Zorg er dus voor dat je omgeving weet dat je je gevestigd hebt als zelfstandige. Praat erover op familiefeesten en op café. Bazuin zo luid mogelijk rond dat je klaar bent om het uiterste te doen voor je klanten. Vraag aan familie, vrienden en kennissen om je aan te bevelen bij de mensen die zij kennen. Kortom, zorg ervoor dat jouw enthousiasme als kersverse zelfstandige aanstekelijk werkt in je omgeving, zodat een positieve vibe wordt gecreëerd.
 
2) Gebruik prikborden
 
Think global, act local. Uiteraard wil je dat je zaak op termijn uitgroeit tot een nationaal of misschien zelfs internationaal succes, maar begin maar met klanten te werven in je eigen omgeving. En voel je daarbij niet te beroerd om bescheiden doch doeltreffende middelen te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de prikborden met 'annoncekes' in warenhuizen.
 
3) Ontwerp een website
 
Een bedrijf zonder website is een bedrijf dat niet bestaat. Een site is een puik digitaal visitekaartje dat je toelaat om eenvoudig en snel alle details over je nieuwe zaak over te maken aan potentiële klanten. Zorg er wel voor dat de site verzorgd en up-to-date is. Een amateuristische en/of gedateerde bedrijfssite is pure antireclame.
 
4) Zorg dat je in de Gouden Gids staat
 
Het kost niets, dus zorg er zo snel mogelijk voor dat je handelsgegevens worden opgenomen in de Gouden Gids, onder de correcte categorie. Wellicht zijn er in jouw branche nog meer van dat soort gratis gegevensdatabanken. Verzamel ze allemaal!
 
5) Adverteer gericht
 
Het kost (veel) geld, maar als je het gericht doet, kan het lonend zijn: een advertentie plaatsen. Kies op voorhand erg zorgvuldig het medium waarin je wil adverteren, zodat de juiste doelgroep je advertentie te zien krijgt. En uiteraard moet die advertentie verzorgd en in het oog springend zijn.
 
6) Doe aan netwerken
 
Als je je als zelfstandige opsluit in een ivoren toren, zal je klantenbestand wegsmelten als sneeuw voor de zon. Zorg ervoor dat je regelmatig in contact komt met collega-zaakvoerders, en met de decision makers in je bedrijfstak. Lid worden van een serviceclub of andere verenigingen kan een efficiënte vorm van netwerken zijn. Gerichte praatjes slaan op allerhande recepties en feestjes werkt ook klantenbindend.
 
7) Probeer de krant te halen
 
Je gelooft zodanig in jezelf dat je de stap hebt gewaagd om zelfstandig te worden? Probeer dat enthousiasme dan over te brengen op de lokale pers, of beter nog: op de vakpers. Stuur een persbericht over je nieuwe zaak, of organiseer een persconferentie om je activiteiten voor te stellen. Het kan je heel wat gratis publiciteit opleveren.
 
8) Stuur een mailing
 
Eenmaal je genoeg contactadressen van potentiële klanten hebt verzameld, kan je overwegen om een mailing te sturen waarin je je diensten aanbiedt. Als je dat per e-mail doet, wat uiteraard stukken goedkoper is dan per brief, zorg er dan voor dat je niet als spammer wordt gebrandmerkt.
 
9) Telefoneer
 
Als je een mailing hebt gestuurd, is het nodig dat je die een paar dagen later opvolgt per telefoon. Persoonlijk contact is essentieel om potentiële klanten te overtuigen, dus probeer tijdens dat telefoongesprek een concrete afspraak te versieren.
 
10) Volg een marketingcursus
 
Over de vorige negen actiepunten zijn door consultants en marketinglui al honderden dikke boeken geschreven. Om een echte klantenmagneet te worden, zal je meer moeten doen dan deze pagina uitscheuren en inkaderen. Volg dus zo snel mogelijk een intensieve marketingcursus.
 
(HDP)
 
 

Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84