Image
02/12/2002

Het solliciteerparcours, deel 3: REAGEREN OP JOBADVERTENTIES

Daar sta je dan, met dat diploma in je hand, klaar om een benji-sprong in de professionele wereld te maken. Solliciteren: bijna iedereen moet het doen, maar hoe pak je het aan als kersverse schoolverlater? Wij sprokkelden de beste solliciteertips bij elkaar.

 

Bedrijven die een vacature hebben, kunnen ervoor kiezen een jobadvertentie te plaatsen in een of andere (job)krant. Het voordeel is dat ze dan precies uit de doeken kunnen doen wat voor werknemer ze zoeken, en dat ze een paar weken later kunnen kiezen uit een heleboel binnengestroomde reacties. Het nadeel is dat zo'n jobadvertentie veel geld kost. Maar da's niet onze zorg. Wij vragen ons vooral af: hoe reageer je als prille werkzoekende op bestaande jobadvertenties?

Musts & nice to haves

Eerste goede raad: laat je niet de ogen uitsteken door de functietitel, want die is meestal weinig meer dan verpakking. Wat telt is de functie-inhoud: wat houdt de job precies in? Dáár moet je op focussen. En laat je ook niet afschrikken door het profiel, want daarin wordt een soort ideale, perfecte werknemer afgeschilderd, en die bestaat natuurlijk niet. Probeer in het profiel de musts te onderscheiden van de nice to haves. Probeer tussen de regels te lezen. Als er staat "kennis van kantklossen is een pluspunt", dan wil dat niet zeggen dat je een expert-kantklosser hoeft te zijn. 't Is een pluspunt; met andere woorden: 't is niet noodzakelijk. Een tip: als je een functiebeschrijving in je eigen woorden kort kunt samenvatten, wil dat zeggen dat je de job begrepen hebt en ben je op de goede weg.

Tussen de regels lezen

Een ander onderdeel van jobadvertenties dat veel sollicitanten afschrikt, is het rubriekje 'ervaring'. Ook hier moet je leren tussen de regels lezen. Als je leest: "3 jaar ervaring", dan betekent dat meestal niet veel meer dan dat het bedrijf iemand zoekt met voldoende maturiteit. Staat er echter "3 jaar aantoonbare ervaring in een IT-functie", dan mag je ervan uitgaan dat ze het wel letterlijk menen. Een beetje inschattingsvermogen dus, een weinig fingerspitzengefühl, en je leert in een mum van tijd lezen wat er echt staat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je jobadvertenties moet behandelen als pure fictie: als pas afgestudeerde heb je weinig kans om geselecteerd te worden voor leidinggevende functies, daar is de ervaring wel relevant.

De kleren van het lijf

Klaar? Een stapeltje vacatures uitgeknipt? Dan kan je het kaf van het koren scheiden door naar meer info te gaan hengelen. Staat er een telefoonnummer bij voor verdere vragen, bel dan. Wat voor bedrijf is het? Wat doen ze? Waar zitten ze? Staat er een website bij, surf daar dan heen. En als de vacature wordt behandeld door een selectiebureau, dan hoef je je al helemaal niet in te houden. De verantwoordelijke van dat bureau mag je bij wijze van spreken de kleren van het lijf vragen, het is uiteindelijk toch niet hij of zij die je toekomstige baas wordt.

Het topje van de ijsberg

Ten slotte nog een insider's look in de manier waarop bedrijven hun vacatures invullen. De jobadvertenties zijn maar het topje van de ijsberg, en meestal de moeilijkst in te vullen jobs. Het overgrote deel van de vrije betrekkingen blijft echter onzichtbaar, en dat zijn dikwijls juist de interessantste jobs voor schoolverlaters. Hoe raak je er dan aan? Stel: je ziet een vacature van een bedrijf dat je interesseert, maar de functie ligt je minder. Geen probleem: reageer toch, en zeg dat je niet direct beantwoordt aan het profiel voor de geadverteerde functie, maar wel interesse hebt om bij het bedrijf te komen werken. Of vraag familie en kennissen dat ze de intranetsystemen van het bedrijf waar ze werken in de gaten houden: laat ze voor jou op jacht gaan naar de zogeheten 'interne vacatures'. En vooral: solliciteer spontaan! Maar daar hebben we het een volgende keer over...

(HDP)



Comments

JOBS & STAGES

Lennert stampte zelf een muziekschool uit de grond: "Dag en nacht mee bezig"

STUDENT-ONDERNEMER    Wie? Lennert Cools, 22 jaar, Koekelare Studies? Muziektechniek aan [...]

Hoe moet je solliciteren bij een KMO?

Ons land kent duizenden KMO's, wat staat voor kleine (tot 50 werknemers) of middelgrote (tot maximaal [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Ben jij aangesloten bij een studentenvereniging?

 Ja, sowieso!
 Ja, maar enkel door corona.
 Nee!

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84