Een dag aan de slag: Op bezoek bij deBuren
Elke ochtend vertrekken miljoenen mensen naar hun werk. Bedrijfspoorten zwaaien open, handelszaken laten hun kassa rinkelen, vaklui trekken hun ambacht op gang, ambtenaren openen hun dossiers en kantoren stromen vol. GUIDO is benieuwd naar wat er op de werkvloer gebeurt. Elk nummer pikken we er een boeiend beroep uit en gaan we een dag mee aan de slag. Aan de arbeid!
"Wij organiseren Vlaams-Nederlandse ontmoetingen met mensen met een uitgesproken mening in hun vakgebied."
In hartje Brussel, in de schaduw van de Muntschouwburg, staat sinds vijf jaar het Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Een prachtig pand, dat momenteel verbouwd wordt tot een cultureel centrum van formaat. Tijdens de verbouwing trekken de medewerkers van deBuren Brussel en de rest van Vlaanderen in, als culturele nomaden. Hun missie? Een uitzicht bieden op inzicht, door het presenteren van schoonheid en wijsheid uit de Lage Landen. Dat maakte ons benieuwd, en daarom gingen we praten met Anna Denise van der Reijden en Willem Bongers, twee kersverse programmatoren bij deBuren. Zij geven concreet vorm aan de Vlaams-Nederlandse culturele diplomatie door ontmoetingen en andere activiteiten op poten te zetten over cultuur, wetenschap, politiek en samenleving.
Kleine cultuurschok
GUIDO: Hoe zijn jullie als jonge Nederlanders in Brussel terechtgekomen?
Anna Denise: Ik kom uit Utrecht. Daar heb ik een bacheloropleiding Humanities gedaan aan de Engelstalige University College. Dat was een vrij brede opleiding, met kunstgeschiedenis, geschiedenis, literatuur en religie. Als onderdeel daarvan ben ik een half jaar naar de universiteit van Berkeley in Californië geweest. Toen ik terugkwam, heb ik een master Kunstgeschiedenis gevolgd in Amsterdam, waar ik ook een tijdje heb gewoond. Daarna ben ik teruggekeerd naar Utrecht, voor een master in Kunstbeleid en -management. Ik heb toen even gewerkt in Utrecht, maar wilde liever naar het buitenland. Via een collega hoorde ik toen over deBuren.
Willem: Ik kom uit Nederlands-Brabant, en ik ben in Utrecht Nederlandse Taal en Cultuur gaan studeren. Vervolgens heb ik een researchmaster Dutch Language and Literature gevolgd, een internationaal georiënteerde opleiding voor mensen die het academisch onderzoek in willen. Via die opleiding ben ik in Sheffield terechtgekomen, voornamelijk om les te geven. Ze hebben daar een zestigtal bijzonder enthousiaste studenten Nederlandse taal. Tijdens mijn studie heb ik me ook veel beziggehouden met Vlaamse literatuur. Via die interesse ben ik in contact gekomen met België, en mijn hoogleraar Geert Buelens vond het een goed idee om te kijken of deBuren iets voor mij zou zijn.
GUIDO: Jullie wonen al een paar maanden in Brussel. Last gehad van een cultuurschok?
Willem: We kunnen in Brussel niet overal met ons Nederlands terecht, en het Vlaams is toch heel anders dan ik had verwacht.
Anna Denise: Dat is waar. Maar ik vind dat wel leuk. Je kunt er mij ondertussen al op betrappen dat ik wel eens iemand vraag om op mijn sacoche te passen. (lacht) De integratie is begonnen.
Willem: De cultuurschok is toch kleiner dan toen ik naar Sheffield ging. Misschien ligt het aan het feit dat Groot-Brittannië een eiland is, maar ik heb gemerkt dat daar toch heel andere conventies zijn. Daar wordt snel duidelijk wie het uiteindelijk voor het zeggen heeft, terwijl in België veel meer de overlegsfeer heerst die ik ook uit Nederland ken.
Anna Denise: De Belgische cultuur verschilt wel van de Nederlandse, maar niet fundamenteel. Over veel onderwerpen blijkt de mentaliteit toch wel gelijklopend.
GUIDO: Ook qua werkethiek?
Willem: Er wordt overal hard gewerkt.
Anna Denise: En dat stimuleert!
Hard werken
GUIDO: Over hard werken gesproken: wat doet een programmator bij deBuren?
Willem: Ik ben literair programmator, dat houdt in dat ik activiteiten bedenk en uitvoer rond literatuur. Dat gaat van het organiseren van lezingen en debatten tot het mee coördineren van projecten als onze gratis te downloaden Radioboeken, die binnenkort een opvolger krijgen in de City Books, waarbij schrijvers in residentie gaan in een bepaalde stad en daarover zullen schrijven. Mijn taak is dan bijvoorbeeld bedenken welke schrijvers interessant zouden kunnen zijn voor het project, nadenken over hoe we het concreet kunnen uitwerken, enzovoort. Daarnaast doe ik ook nog eindredactie en volg ik deBuren univerCity op, ons programma speciaal voor studenten.
Anna Denise: Ik ben programmator beeldende kunst. Dat kunnen lezingen zijn, of tentoonstellingen... Daarnaast doe ik nog wat vormgeving voor de website en voor de communicatie van deBuren.
GUIDO: Beschrijf eens jullie doorsnee werkdag.
Willem: Mijn dagen worden deels gestructureerd door teksten. Ik doe onder meer de eindredactie van de columns op onze website. Verder moeten er een boel telefoontjes gepleegd worden met de verschillende partners en de gasten die we uitnodigen. En 's avonds is er dan vaak een activiteit. Dan ga ik eerst dineren met de gasten, waarbij we nog eens onze aanpak overlopen. Na afloop loop ik met de microfoon de zaal in om te kijken of er nog iemand vragen heeft.
Anna Denise: Bij mij is dat vrij gelijklopend. Ik probeer in het begin van de week meestal een soort inventaris op te maken van wat er allemaal nog moet gebeuren voor mijn projecten. Dat lijstje werk ik dan af gedurende de week, al komen er ondertussen natuurlijk ook extra vragen en opdrachten op me af.
Ontmoetingen met diepgang
GUIDO: De activiteiten van deBuren zijn vaak 'ontmoetingen'. Hoe moet ik me dat concreet voorstellen?
Willem: Er wordt vaak in intieme sfeer met elkaar gesproken. We bieden wekelijks voor een breed publiek een podium aan een scala van mensen uit veel verschillende richtingen. Denk bijvoorbeeld aan schrijvers (Saskia de Coster), politici (Derk Jan Eppink) en wetenschappers (Jean Paul Van Bendegem). Dat kunnen lezingen zijn, of debatten. Kijk, wij programmeren geen dEUS. Maar Tom Barman die in discussie treedt met een Nederlandse collega, dat zou wel typisch iets voor deBuren kunnen zijn. In ons programma 'Muzieklegendes' bijvoorbeeld.
Anna Denise: Een concreet voorbeeld van wat ik in 'Muzieklegendes' programmeer, is dit najaar de ontmoeting tussen Nederlandse en Vlaamse pioniers van de Nederlandstalige hiphop: Extince en 4T4.
Willem: De meerwaarde van onze activiteiten zit in de diepgang en in de directheid. Wij plaatsen mensen op een podium, maar als toeschouwer word je dicht bij hen betrokken. Ze zijn benaderbaar. Het zijn mensen met een uitgesproken mening in hun vakgebied en ze zijn niet bang daarover aan de tand gevoeld te worden, zodat je echt onder de oppervlakte kan gaan.
Anna Denise: En niet te vergeten: na elke activiteit is er een gratis borrel, zodat je kan napraten met de toeschouwers en gasten.
GUIDO: Naar welke activiteit van dit najaar kijken jullie persoonlijk het meest uit?
Anna Denise: Ik ben erg benieuwd naar die avond met Extince en 4T4, op 27 oktober in de Beursschouwburg. Ik hoop dat we daar veel jonge mensen mee zullen aantrekken.
Willem: Ik denk dat we een jonger publiek zouden kunnen aanspreken, maar dan moeten de jongeren wel weten dat we bestaan, en weten wat we doen. Daarom beginnen we in het voorjaar ook met deBuren univerCity (www.deburen.eu/nl/deburen-univercity). Ik kijk dit najaar naar veel dingen uit, maar vooral naar 'Belezen en Goedgekeurd', waarin Dirk Verhofstadt zijn favoriete auteurs Joseph Pearce en Erwin Mortier uitnodigt om over literatuur te praten, op 10 oktober in Tweebronnen in Leuven.
Download 100 gratis Radioboeken
Het meest succesvolle product van deBuren zijn de Radioboeken: 100 luisterverhalen van Vlaamse en Nederlandse auteurs die je nergens anders kan horen noch lezen. Je kan ze gratis downloaden in mp3-formaat.
Nog tot 11 november organiseert deBuren een recensiewedstrijd. E-mail een recensie van jouw favoriete Radioboek naar info@deburen.eu en win een luxe-uitgave van Radioboeken op cd. Bovendien worden de winnende recensies gepubliceerd op de websites van Knack en deBuren.
www.radioboeken.eu
(HDP)
www.deburen.eu