Image
18/11/2009

1 DIPLOMA, 3 BEROEPEN: Marketing

"Met een diploma kan je alle kanten uit." Het klinkt als een cliché, maar het blijkt nog te kloppen ook. In deze rubriek gaan we op zoek naar mensen die hetzelfde diploma op zak hebben, maar heel uiteenlopende carrières hebben uitgebouwd. Vandaag leggen we drie marketeers op de onderzoekstafel.

 

Naam: Peter Rijckaert
 
Leeftijd: 27
 
CV: Werkt al drie en een half jaar bij Concentra Media
 
“Omdat ik na mijn opleiding marketing in Gent nog niet wou werken, heb ik nog een jaartje internationaal bedrijfsmanagement gestudeerd. Maar ook daarna wou ik liever nog wat gaan reizen naar Spanje om mijn Spaans bij te schaven. Tot een vriend me opbelde. ‘Hé, die vacature bij Concentra Media is echt iets voor jou, zou je niet solliciteren?’ Amper een week later was ik er al aan de slag als account executive en zo kreeg ik een hele regio voor mijn rekening waar ik aan oude klanten advertenties verkocht in Gazet Van Antwerpen en Het Belang Van Limburg. Sinds twee jaar ben ik gepromoveerd tot key account manager en neem ik de veertig grootste klanten onder mijn vleugels. Omgaan met grote budgetten geeft een kick, maar ’t is ook de vrijheid en het sociaal contact die me in deze job enorm aanspreken. Vroeger wilde ik altijd profvoetballer worden, want dat lijkt me een zalig beroep, maar ik voel me goed bij Concentra Media en ben dan ook van plan hier nog lange tijd te blijven. Klanten appreciëren ook wel een blijvend gezicht.”
 
Naam: Veronique Van Sas
 
Leeftijd: 28
 
CV: Werkte eerst als filiaalleidster bij Aldi en maakte dan de overstap naar Fashion Club 70, waar ze ondertussen drie jaar werkt en sinds vorig jaar gepromoveerd is tot senior sales executive
 
“Als senior leid ik juniors op tot een volwaardige sales executive. Zoals de naam het zegt, draait ons takenpakket bij Fashion Club 70 voornamelijk rond de verkoop van modemerken in het topsegment. Ik ga bijvoorbeeld enkele keren per jaar naar modeshows in Italië om de nieuwe collectie van Liu Jo te bekijken en ze nadien te verkopen in de Benelux, aan onze bestaande klanten en eventueel ook aan nieuwe prospects. Zo kijk ik op de landkaart waar we nog geen klanten hebben, ga ik ter plekke prospecteren en probeer ik er de geschikte winkels aan te spreken. Op deze manier draag ik ook mijn steentje bij wat distributie betreft.” Soms heeft Veronique het enorm druk en werkt ze wel vijftig uur per week, maar dat vindt ze totaal niet erg, want de lange dagen worden op verschillende manieren gecompenseerd. “Als jonge vrouw is deze job toch meer op mijn lijf geschreven dan werken als filiaalleidster bij Aldi. ’t Was even zoeken, want marketing is een brede studie, maar dit is echt mijn ding. Ik ben hier dus nog niet weg. (lacht)
 
Naam: Laurens Sonneville

Leeftijd: 24

CV:
werkt net drie jaar bij Famous, momenteel het grootste reclamebureau van het land dat onder andere Proximus, Bacardi-Martini, Electrabel, Nationale Loterij (krasloten), MNM en Klara op haar klantenlijst heeft staan

"Na mijn opleiding marketing was ik van plan communicatiewetenschappen te studeren, maar letterlijk een week voor ik me ging inschrijven werd ik gecontacteerd door Famous (toen nog LG&F). Het bureau had net het (media)budget van Brussels Airlines gewonnen en had een junior mediaplanner nodig. Ik wist dat ervaring bij een belangrijke speler in het landschap me meer zou bijbrengen dan een paar jaartjes universiteit. En ik heb nog altijd geen spijt van die keuze.” In tegenstelling tot tijdens zijn stageperiode bij een ander reclamebureau, Carat, maakt Laurens nu alle fases mee van een campagne: brainstormen bij de briefing, de markt verkennen, de beste strategie uitwerken en die volgen tot aan het eindresultaat. “Zo zie ik van in het begin waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en dat maakt mijn job erg boeiend.”

(SVR)


Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84