1 DIPLOMA, 3 BEROEPEN: Pedagogische Wetenschappen
"Met een diploma kan je alle kanten uit." Het klinkt als een cliché, maar het blijkt nog te kloppen ook. In deze rubriek gaan we op zoek naar mensen die hetzelfde diploma op zak hebben, maar heel uiteenlopende carrières hebben uitgebouwd. Vandaag leggen we drie pedagogen op de onderzoekstafel.
Naam: Dieter Coudeville
Leeftijd: 25
CV: ging een dik jaar geleden als wetenschappelijk medewerker aan de slag bij de KU Leuven, waar hij de coördinatie van een project voor zich neemt
“Ik heb eerst een professionele bachelor secundair onderwijs gevolgd en dat verliep vrij vlot. Doorvloeien naar de academische bachelor onderwijskunde was voor mij dan ook een logische stap. Nadien volgde ik nog een master in de educatieve studies en zo had ik op mijn 24ste een diploma op zak binnen de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven.” Lang duurde het niet voor Dieter werk vond. “Amper twee weken na mijn diploma had de KU Leuven me aangeworven als projectmedewerker en daarmee ben ik in november van start gegaan. Met De Waterval Voorbij, zo heet dit project, willen we de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs voor leerlingen uit een atypische vooropleiding zoals TSO of BSO vergemakkelijken. Het eerste deel van de uitwerking bestond eruit om alles in een kader te plaatsen: wat zijn de problemen en wat zijn de mogelijkheden? Tijdens het tweede deel stappen we letterlijk naar laatstejaars van het secundair. De vorming die we aanbieden, concentreert zich rond de open lesweek aan de KU Leuven. Ervóór gaan we de cursus die ze in die week gaan zien al eens overlopen en na die bewuste week gaan we de notities die ze genomen hebben nog eens analyseren.” Een hele boterham dus. Hoewel Dieter de uitwerking van dit project grotendeels voor zich neemt, kan hij gelukkig wel rekenen op de ondersteuning van onder anderen experts die meehelpen de knoop door te hakken bij belangrijke beslissingen.
Naam: Valerie Vanderstraeten
Leeftijd: 24
CV: Werkt als begeleidster in een tehuis voor jongeren met een problematische opvoedingssituatie
“Toen ik na het middelbaar aan de Gentse universiteit orthopedagogiek ging studeren, was dat een bewuste keuze. Ik wou sowieso in de sociale sector terechtkomen en dan nog liefst met jongeren werken, dus ik ben heel blij met mijn huidige job.” Valerie werkt in een begeleidingstehuis in Lokeren, waar jongeren verblijven die een problematische opvoedingssituatie kennen. “Ik sta onder meer in voor de individuele begeleiding van jongeren en ga samen met de hoofdbegeleidster nadenken over doelstellingen en strategieën die toegepast kunnen worden binnen de individuele begeleiding. Omdat we elk half jaar de situatie evalueren, kunnen we bijsturen waar nodig.” Sommige jongeren mogen in het weekend naar huis, maar er zijn ook kinderen die de hele tijd in het tehuis blijven en daarom neemt Valerie ook heel wat huishoudelijke taken op zich, zoals wassen, helpen bij huiswerk, koken, in bed steken enzovoort. Op die manier proberen ze de opvoeding zo normaal mogelijk te laten verlopen, ondanks de problemen die zich thuis voordoen. “Momenteel zijn we met een team van ongeveer zeven mensen om tien kinderen te verzorgen, van drie tot achttien jaar. Het leukste vind ik werken met de kleintjes, want met hen kan je heel wat toffe activiteiten doen en dan zie je ze echt genieten.”
Naam: Karen Van Gysel
Leeftijd: 25
CV: werkt het derde jaar als pedagoog in een Gentse secundaire school voor buitengewoon onderwijs voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking of gedrags- en emotionele stoornissen
“Ik zat in de scouts en deed ook speelpleinwerking en wist zo altijd al dat ik met jongeren wou gaan werken. Maar dan niet als leerkracht, want ik wou me eerder specialiseren in studenten die in een bijzondere situatie verkeren en me daarbij vooral verdiepen in hun gedrag. En dan schieten er niet veel studierichtingen meer over hé. Zo kwam ik dus bij pedagogische wetenschappen terecht en heb ik bij die opleiding mijn diploma behaald in de afstudeerrichting orthopedagogiek. Nadien kon ik als ‘zwangerschapsvervanger’ aan de slag op een school waar kinderen met een lichte verstandelijke beperking of emotionele en gedragsproblemen les volgen. Dankzij die interim geraakte ik heel snel aan ander werk. Nu heb ik een job op een gelijkaardige school en op de vestiging waar ik werk, krijg ik als enige pedagoog zowat alles op mijn bord wat met pedagogie te maken heeft. Zo ben ik vertrouwenspersoon van de kinderen, zorg ik voor de ondersteuning van leerkrachten aan de hand van tips en begeleiding en regel ik daarnaast als pedagogisch eindverantwoordelijke onder andere de handelingsplanning, het sanctioneringsbeleid, het overleg met het CLB en doorverwijzingen naar externe diensten. Een heel afwisselend takenpakket dus. Elke dag is anders.”
(SVR)