Image
16/04/2013

Luk Wyns: "Het geld dat ik verdien met reclame, heeft ervoor gezorgd dat ik Crimi Clowns kon maken."


Terwijl vakbonden verwoed onderhandelen over werkduurverkorting en nogal wat werknemers worstelen met een burn-out, zijn er ook mensen die maar niet genoeg krijgen van hun job. Ze staan op met hun werk, gaan ermee slapen, en 's nachts dromen ze ervan. Zeven dagen op zeven. And they love it. Het zijn workaholics, en GUIDO probeert een gaatje te prikken in hun overkokende agenda.


Foto: 2BE (c)

Vijf jaar heeft Luk Wyns gewerkt aan Crimi Clowns, zijn brutaal grappige gangsterparodie waarvan nu ook een bioscoopversie in de zalen loopt. Vijf jaar, dag en nacht. "En dat mag je letterlijk nemen," aldus Luk. "Ik ging om halfnegen slapen en stond rond één uur 's nachts op, om dan in volstrekte rust en stilte te kunnen schrijven." GUIDO veegde de schmink van het gezicht van clown Norry en ontmoette een creatieve workaholic: scenarist, regisseur, producer, acteur en CEO van zijn eigen productiehuis Grappa.

GUIDO: Was het altijd al de bedoeling om naast de tv-serie ook een bioscoopfilm van Crimi Clowns te draaien?

Luk: Ja. En eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat we voor tv ook films van vijftig minuten hebben gedraaid. Het is als volgt begonnen: ik kon het fysiek niet meer opbrengen om elke avond op een theaterpodium te klimmen. Als ik theater doe, dan ga ik diep in het melkzuur. Theater is voor mij altijd topsport geweest, en dat kon ik niet meer aan. Toen ben ik op zoek gegaan naar iets anders, waarin ik een waardige fin-de-carrière kon beleven. Ik heb altijd al een boontje gehad voor de betere fictie. Toen we Matroesjka's aan het opnemen waren, vond ik het samenspel met die acteurs zo geweldig dat ik dacht: ik zou zelf iets moeten maken met deze mensen. In een pauze tussen de opnames ben ik dan beginnen te schrijven aan wat uiteindelijk Crimi Clowns is geworden.

GUIDO: Het opvallendste niet-Matroesjka's-gezicht in Crimi Clowns is Johnny de Mol. Geen voor de hand liggende keuze.

Luk: Maar een fantastische keuze, want Johnny is voor mij de acteur met het hoogste rock-'n-rollgehalte in de Lage Landen. Verder wil ik er ook niet flauw over doen: door Johnny in te lijven, hebben we een nieuw taalgebied aangeboord en hebben we Crimi Clowns ook op de Nederlandse tv kunnen brengen. De film zal een van de komende maanden trouwens ook in Nederland worden uitgebracht.

Kleinst mogelijke doelgroep

GUIDO: Je hebt Crimi Clowns naar eigen zeggen gemaakt voor de kleinst mogelijke doelgroep: jezelf.

Luk: Dat heb ik me kunnen permitteren door het heft in eigen handen te nemen, zowel qua productie, regie als scenario. Al te dikwijls gaat het als volgt: marketingmensen doen een marktonderzoek, bepalen een doelgroep, stellen een businessplan op, enzovoort, en pas daarna begint het hen te dagen dat er ook nog zoiets nodig is als 'content'.

GUIDO: Die lelijke term doet me altijd denken aan de inhoud van een vuilnisbak.

Luk: Wel ja! Dus ik dacht: als ik dat eens gewoon omkeerde? Eerst de inhoud, en als die deugt, zal de rest wel komen. Verder ben ik ook maar een normale mens, dus als ik het goed vind, zullen er nog wel mensen zijn die er plezier aan beleven zeker? En kijk, dat is gebleken.

GUIDO: Nog een regel die je bij het maken van Crimi Clowns hebt gehanteerd: geen zelfcensuur. Alles moest kunnen. Volgens mij kom je daar alleen mee weg als je ook voldoende zelfspot hebt.

Luk: Je bent de eerste journalist die daarover begint, en ik denk dat je gelijk hebt. We kunnen ons Marokkanenmoppen en dwergenmoppen en noem maar op permitteren, juist omdat we ook niet te beroerd zijn om met onszelf te lachen. Wacht maar tot het tweede seizoen af is, trouwens. Dan komen de homomoppen. (lacht)

GUIDO: Waar situeert zich het verhaal van de film, ten opzichte van de tv-reeks?

Luk: Wel, je hebt gezien dat we het verhaal niet zuiver chronologisch vertellen, maar tegen het einde van het tweede seizoen zal je verhaallijnen uit de film herkennen. De film is dus geen scharnierverhaal tussen seizoen één en seizoen twee van de tv-reeks.

GUIDO: Heb je het jezelf niet extra moeilijk gemaakt door ook nog een hoofdrol te spelen?

Luk: Dat viel beter mee dan je zou verwachten. Als er discussies zijn op de set, dan vonkt het dikwijls tussen de producer en de regisseur. De regisseur wil dure decors en spectaculaire beelden, maar de producer vindt dat dat te veel geld kost. Die discussies moest ik al niet voeren, want ik ben zelf regisseur én producer. Een andere discussie woedt vaak tussen de scenarist en de regisseur, waarbij de ene de andere verwijt dat hij zijn visie niet getrouw in beeld brengt. Ook die discussie was overbodig, want ik ben zelf de scenarist. Kortom, door al die discussies te vermijden, kon ik er die hoofdrol best wel nog bijnemen. Het grappige is dat ik als regisseur ook ‘actie’ en ‘dank u’ zeg tegen mezelf als acteur. Je zou de rushes eens moeten zien, die zijn hilarisch.

Fobie voor clowns

GUIDO: Jouw werk heeft vaak een polariserend effect. Denk maar terug aan De Familie Backeljau: ofwel vond je dat leuk, ofwel ergerde je je er te pletter aan. Is dat met Crimi Clowns ook zo?

Luk: Ik had me daar enigszins schrap voor gezet. Ik had verwacht dat er veel vermanende vingertjes zouden oprijzen, maar eigenaardig genoeg is dat niet het geval geweest. Misschien heeft het te maken met het feit dat de reeks ’s avonds laat op een kleine zender zat, maar ik heb dus bijna alleen maar positieve reacties gekregen. In volle primetime op VTM was dat misschien anders geweest, ik weet het niet. Alleen op Twitter lees ik af en toe wat gezeur over goede en slechte smaak, maar ik heb op mijn tanden gebeten en me niet gemoeid in dat getweet.

GUIDO: Een benefiet spelen voor de Cliniclowns zit er niet in, zeker?

Luk: (lacht) Nee, je zal mij nu niet zover krijgen dat ik het werk van die mensen door de mangel ga halen, maar oké, ik hou niet van clowns, dat heb ik ondertussen al vaak genoeg verkondigd. Ik kan er gewoon niet mee lachen. Weet je trouwens dat de angst voor clowns een officieel beschreven psychiatrisch fenomeen is? Dat heet coulrofobie, je moet het maar eens googlen. Dat gaat ver hoor, ik heb op internet filmpjes gezien van vrouwen in de dertig die in therapie moesten om hun angst voor clowns te boven te komen. Doodsangsten stonden die uit! Het heeft er blijkbaar mee te maken dat je onder zo’n laag make-up de emoties op iemand z’n gezicht niet kunt aflezen. In de Lage Landen hebben we trouwens onze eigen versie van coulrofobie: de angst voor Zwarte Piet. (lacht niet)

GUIDO: Jij maakt al sinds mensenheugnis de overbekende reclamespotjes voor de doe-het-zelfketen Gamma. Het geld dat je daarmee verdient, laat je dat toe om voor de rest je zin te doen?

Luk: Dat is heel juist. Wat we verdienen dankzij Gamma en nog een paar andere reclame-accounts, is zelfs toereikend om mijn bedrijf te doen draaien. En dat geeft me dan voldoende speelruimte om te investeren in een product als Crimi Clowns.

GUIDO: Maar dan komt altijd de vraag bovendrijven of een artiest zijn integriteit niet verkoopt als hij reclame doet.

Luk: Dat wordt inderdaad soms gezegd, maar ik heb me daar nog nooit een bal van aangetrokken. Zowat alle acteurs spreken als bijverdienste radiospotjes in. Daar hoor je nooit iemand over klagen of oordelen. Maar op het moment dat iemand zijn naam en gezicht leent aan een reclamecampagne, wordt er plots gemompeld en gemord. Hoe consequent is dat? Dat is toch eigenlijk twee keer hetzelfde? (haalt zijn schouders op) Ach, dat raakt mijn koude kleren niet.

(HDP)


Comments

JOBS & STAGES

Walibi zoekt 350 jobstudenten

Walibi gelooft in het zomerseizoen 2021. Het pretpark is actief op zoek naar 600 medewerkers, waaronder [...]

Van gamer tot informaticus

Zet de eerste stap naar je job met vdab.be Bijna of pas afgestudeerd? Je kan nu al werk maken van een [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



Poll

Laat jij je vaccineren tegen corona?

 Absoluut
 Ik denk het wel
 Ik twijfel
 Ik denk het niet
 Absoluut niet

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84