Image
21/07/2009

Film: Suske en Wiske & De Texas Rakkers

We hadden je maar al te graag gemeld dat de transformatie van Vlaanderens populairste striphelden naar het witte doek eindelijk met succes is gebeurd. Toegegeven, slechter dan De Duistere Diamant, de beschamend knullige Suske en Wiske live action-adaptatie van Rudi Van Den Bossche uit 2004, kon niet meer. Maar een onverdeeld succes is De Texas Rakkers nu ook weer niet geworden.

 

Deze keer werd gekozen voor computeranimatie. Een logische keuze, maar tegelijk ook een genre waarin de concurrentie moordend is. Hoe boks je op tegen de kanonnen van Pixar en Dreamworks, die decennia technische voorsprong en een veelvoud van de Vlaamse budgetten ter beschikking hebben? Mark Mertens en Wim Bien hebben het geprobeerd. Ze studeerden samen aan het RITS in Brussel. Mertens werd producer van Vlaamse films en tv-series, terwijl Bien naar de VS verhuisde om daar onder meer mee te werken aan de animatie van Ice Age 2. Ze versterkten hun team scenaristen met Guy Mortier, en deden een oprechte poging om De Texasrakkers (Vandersteens strip uit 1959) te hertalen naar de 21ste eeuw. Hier en daar is dat gelukt. We hebben breed geglimlacht met Chris Van den Durpel, die met een licht West-Vlaams accent leven blaast in de irritante stofzuigerverkoper Theofiel Boemerang. Ook de rest van de stemvertolkingen zijn puik. De decors zien er goed uit. Er zit leven en vaart in het verhaal. De actiescènes zijn zelfs uitstekend. De dialogen deugen. Kortom, aan deze film is duidelijk met hart en ziel gewerkt. Maar in de digitalisering van de personages zit een huizenhoog probleem. Vandersteen tekende zijn personages - zeker in de glorietijd waaruit onder meer De Texasrakkers stamt - heel kneedbaar, volks, zwierig en nerveus. De computer heeft er echter steriele poppetjes van gemaakt, met een rubberen uitstraling die bitter weinig expressie toelaat. En dat terwijl in het beeldverhaal toch weinig gezichten te vinden zijn die zo buitengewoon expressief zijn als de domme smoel van Lambik, om er maar eentje te noemen. Conclusie? Ga zeker kijken, want er valt genoeg te lachen, en neem vooral je kleine neefjes en nichtjes mee. Maar verwacht zeker geen prent van Pixar-kaliber.
 

(HDP)

bekijk de trailer


Comments

ONTSPANNING

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

Citytrip naar de Portugese hoofdstad Lissabon

De hoofdstad van Portugal ligt aan de monding van de Taag, een rivier die ter hoogte van Lissabon zo [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Balthazar: "Een album komt pas tot leven als je geconfronteerd wordt met het publiek"

MUZIEK Minder dan twee jaar na het uitstekende Fever maakt Balthazar alweer een comeback met hun vijfde [...]

02/03/2021

VeggieChallenge gaat vandaag van start

Ruim 19.000 Belgen zijn reeds ingeschreven voor de VeggieChallenge. Hierbij trachten de deelnemers om [...]

01/03/2021

The Crown grote winnaar bij de Golden Globes

De 78ste editie van de Golden Globes stond helemaal in het teken van Netflix. Zowel The Crown als The [...]

01/03/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84